Le Pedaleur de Charme er en cykelklub for motionister på alle niveauer.Vi deltager i motionsløb i Danmark og udlandet. LPdC er garant for et godt kammeratskab med plads til alle uanset niveau, hvor sikker kørsel er i fokus.

Sikkerhed i LPdC

Der er ingen tvivl om, at kvaliteten er steget generelt i klubben i denne sæson - målt på deltagere, hastighed og entusiasme. Det er helt klart positivt, men fordrer også, at klubben melder klart ud med, hvordan kørsel bør foregå i større grupper. Ikke forstået sådan at der skal være en fast rigid regelmanual - men alligevel er der nogle ting, som bør overholdes samtidig med, at det altid vil være gummiregler, som formes efter forholdene. I det følgende er vi startet op med forskellige ideer omkring det at køre sikkert. Vi håber med dette tiltag, at diskussionerne, meningerne og ikke mindst tilbagemeldingerne omkring sikkerhed vil nå uanede højder. Ideen er, at alle kan byde ind på emnet, som herefter samles i et normativt regelsæt. Vi forestiller vi os, at brugbare, funktionelle og kvalitetsløftende regler beholdes i regelmanualen. Altså en form for ”afprøv og vedtag” metode.

LPDc vil gerne gøre lidt mere for sikkerheden ved at sætte flere ord pa°:

Rødt lys, kryds og rundkørsler skal respekteres. Det medfører, at bagvedkørende ikke altid kan følge forankørende.
De bagvedkørende har selv ansvar for denne vurdering./cms/clubpedaleur/ClubImages/file.jpg
Ved kørsel i gruppe har man altid ansvaret for den der ligger bagved. Det betyder, at der altid skal samles op efter røde lys, kryds og rundkørsler.
Cykelstier skal anvendes, hvor det er hensigtsmæssigt og sikkert, og valg/fravalg skal markeres med tydelige ordrer, som skal bekræftes.

Anvendelse af cykelhjelm er ufravigelig og gælder tillige gæster i klubben.
Det tilstræbes, at der max. køres i grupper pa° 12 ryttere. Ved dobbelt optrukket vejlinje skal køres pa° linje hvis der er begrænset plads.

Hils altid pænt, eller ignorer, hvis der ikke bliver hilst pænt pa° dig.

Pa° træningsture er det turlederens ansvar at vælge egnede veje, alle skal sikkert hjem. Veje kan være for store, men ogsa° for sma°.

Makkerpar følges ad, side ved side og tæt.
Hvis dette ikke kan overholdes har enhver pligt til at beordre ”kørsel pa° linje”. Denne kommando indøves flere gange pa° hver træningstur. Kørsel pa° linje skal ogsa° anvendes forebyggende i forbindelse med snoede veje eller kuperet terræn. Bagfra kørende har fuldt ansvar for, at overhaling/passage kan ske sikkert. Vær derfor meget agtpågivende når du som bagfrakørende passerer højre om en klubkammerat, bagfrakørende siger ”passage” og rytteren i venstre spor bekræfter med et ”hørt”. Det er en hovedregel at der skal holdes spor.
Alle har straks det observeres pligt til at give melding om huller i vej, grus pa° vej, indskrænkning af kørebane, biler forfra/bagfra med videre. Førerpar har en særlig forpligtelse.
Det er sikkerhedsudvalgets mening, at kørsel på vifte ikke giver nogen mening i motionscykelløb eller under træning. Det er farligt og giver mindre træning.
Der er høj grad af socialt ansvar, derfor:
Huller i flokken ma° ikke opsta°, det er alles ansvar, at det ikke sker.
Giv klar melding til turlederen hvis du ikke ønsker at fortsætte med gruppe.
Ved svingning markeres, at ordre er hørt og forsta°et ved udstrakt arm i skra° stilling.
Alle har pligt til at sikre at kommandoer kommer ba°de frem og tilbage i gruppen.

For at LPDc kan være en klub i fremgang med et socialt ansvar gælder tillige, at dit materiel skal sikre at både kammerater og du selv gode ture.
Til dette hører:
Gode dæk (gerne punkterfri).
Forsvarlige bremser (i bjerge altid særlige bremseklodser).
Fejlfri kabler (plomberet i enderne).
Styrpropper på racer og MTB styr.
Sikker kæde (få målt om den er slidt).
Til vinterbrug skærme på racer (husk meget lang bagskærm af hensyn til andre).
Det kan varmt anbefales, at benytte tilbuddet fra vores sponsor, Webike om sikkerhedstjek på alle dine cykler. 

Banner